Kampen om jernbanedirektoratet står NÅ!

Den nye appen Travic viser hvor alle busser og tog i hele verden befinner seg til enhver tid. Hvor jernbanedirektoratet befinner seg om et halvt år er nok verre...

Den nye appen Travic viser hvor alle busser og tog i hele verden befinner seg til enhver tid. Hvor jernbanedirektoratet befinner seg om et halvt år er nok verre…

Eirik Tveiten (Rødt) har krevd dette før, men må gjenta det, nemlig i gårsdagens kronikk i Moss Avis (28. mai), etter at blant annet mosseordfører Pettersen (H) sist repliserte at direktoratet er «et stykke unna i tid» og at «det nye veiselskapet er et mer konkret prosjekt. Så foreløpig er det nye veiselskapet viktigst».

Tveiten opplyser nå at «regjeringa [er] innstilt på at jernbanereformen skal behandles allerede før sommeren og legger opp til at Samferdselsdepartementet skal starte arbeidet med å gjennomføre reformen så raskt som mulig».

Les hele Tveitens kronikk:


– Jeg utfordrer byens politiske ledelse!
– Vil ha det nye Jernbanedirektoratet til Moss

Kronikk i Moss Avis 28.5. 2015

Jeg utfordrer byens politiske ledelse ved ordfører og varaordfører og et samlet lokalpolitisk miljø, «våre» storingsrepresentanter fra Østfold/Moss: FrPs Ulf Leirstein og Erlend Wiborg, Aps Irene Johansen, og mossingen Bengt Morten Wenstøb fra Høyre: Et nytt Jernbanedirektorat må lokaliseres til Moss!

Det er all grunn til å protestere på stortingsmeldinga «På rett spor», hvor regjeringa og deres støttepartier Venstre og Kristelig Folkeparti ønsker å legge til rette for «økt satsing på Jernbanen.» Men regjeringa gir feil svar på et riktig stilt spørsmål, når deres hovedgrep er å legge til rette for en oppsplitting og konkurranseutsetting av jernbanen. Dette er stikk i strid med erfaringer som er gjort i andre land. De penser jernbanepolitikken inn på feil spor og risikerer at NSB vil stå ribbet tilbake.

Samtidig er regjeringa innstilt på at jernbanereformen skal behandles allerede før sommeren, og legger opp til at Samferdselsdepartementet skal starte arbeidet med å gjennomføre reformen så raskt som mulig.

Et av de sentrale administrative grepene som ligger i stortingsmeldinga er at myndighetsoppgaven skal samles i et eget Jernbanedirektorat. På tross av massiv motstand fra opposisjonen på Stortinget, partiet Rødt og en samlet fagbevegelse, vil det være flertall på Stortinget for å gjennomføre disse endringene.

Det gjelder derfor for Moss kommune å kjenne sin besøkelsestid og allerede NÅ gi til kjenne at vi vil at dette nye Jernbanedirektoratet skal lokaliseres til Moss. Kommunens politiske ledelse må umiddelbart organisere seg tverrpolitisk sammen med «våre» stortingspolitikere, og starte lobbyvirksomhet for å få dette til.

Et borgerlig stortingsflertall har tradisjoner på å flytte statlige institusjoner ut av Oslo, for eksempel da Høyres administrasjonsminister Victor Normann sørget for å flytte flere tilsyn ut av hovedstaden på tidlig 2000-tall. Likeledes vedtok regjeringa i 2014 å lokalisere det nye Valgdirektoratet til Tønsberg.

Det vil være gode faglige argumenter for at det nye Jernbanedirektoratet bør lokaliseres til Moss! Allerede er det vedtatt at Jernbaneverket med en stor stab skal inn i Kirkegata 14 i Moss, for å sikre framdriften i arbeidet med intercity-jernbanen gjennom Østfold. Ved en samlokalisering med et nytt Jernbanedirektorat i byen vil en særlig i en oppstartfase sikre et sterkere faglig miljø.

Et Jernbanedirektorat i Moss vil ha åpenbare komparative samfunnsøkonomiske fortrinn. Moss har overskudd på høyt utdanna arbeidstakere og underskudd på arbeidsplasser for disse. Dette fører til at antall mossinger som pendler ut av kommunen øker for hvert år. En arbeidsplass for høyt utdanna arbeidstakere vil føre til at mange i Moss kan få redusert sin daglige samlede arbeids- og reisetid. I tillegg har Jernbaneverket selv anslått at reisetiden mellom Oslo og Moss med den nye Intercity-jernbanen vil bringe reisetiden ned til under en halv time, og det vil være god plass på toget for å pendle motsatt vei av dagens pendlerstrøm.

Regjeringas gjennomføringstempo betyr at beslutningen om å lokalisere et Jernbanedirektorat ikke ligger et stykke unna i tid. Ved at Moss allerede FØR og under Stortingets behandling av meldinga signaliserer en samlet politisk vilje til at direktoratet bør lokaliseres i Moss, vil kommunen ha en fordel i forhold til andre kommuner som antagelig vil melde seg på en lokaliseringsdebatt.

Det at Moss kommune også har meldt sin interesse for at statens nye veiselskap bør lokaliseres i Moss, øker bare sannsynligheten for at regjeringa må ta Moss kommune med i betraktning, når nye statlige arbeidsplasser skal lokaliseres.

Eirik Tveiten – bystyrerepresentant for Rødt

Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar