Tog over Oslofjorden må bli rikspolitikk!

kvu trafikk

Beregna biltrafikk over Oslofjorden – før bompengene tas i betraktning. Med bompenger blir trafikken nesten halvert.

Eirik Tveiten har i dag i Klassekampen (bare på papir) et leserinnlegg på linje med det han hadde i lokalavisene for ei drøy uke siden. Budskapet er at uansett fast forbindelse, må jernbane være inkludert. Dette vil fordyre kraftig, og hele prosjektet må også derfor opp på rikspolitisk nivå. Beslutningen vil berøre trafikksambandet i hele Oslofjordregionen og ha konsekvenser som går langt ut over Moss og Horten.

Les hele innlegget:

Vi vil ta tog til Horten

Leserinnlegg av Eirik Tveiten i Klassekampen 8.12. 2014.

Moss bystyre fikk på bystyremøtet 24. november en orientering fra en representant fra Statens vegvesen om deres anbefalte forslag til fergefri forbindelse over Oslofjorden mellom Moss og Horten. På vegne av Rødt spurte jeg representanten om hva slags krysningsalternativer de ville anbefale, dersom mandatet fra Samferdselsdepartementet inneholdt et absolutt krav om at forbindelsen over Oslo­fjorden skulle bringe mer av trafikken over på kollektivtrafikk og jernbane.

Representanten svarte at en jernbaneløsning med den valgte løsningen mellom Moss og Horten var teknisk umulig. Dersom mandatet hadde inneholdt et absolutt krav om jernbane, ville løsningen enten være lang forbindelse mellom Slagentangen og Larkollen, eller en jernbanekryssing i Hurumforbindelsen – hvor forbindelsen over Hurum ville være klart å foretrekke.

Rødt har hele tiden sagt at en eventuell fergefri forbindelse over Oslofjorden må, som et absolutt krav, inneholde en løsning for en jernbaneforbindelse. Statens vegvesens anbefalte løsning mellom Moss og Horten vil både legge til rette for en voldsom økende privatbilisme og varetransport med trailere, og gjøre alvorlige inngrep i naturen både på Jeløya og på bysida i Moss.

Hvordan staten vil bruke 35 til 60 milliarder for å løse det økende transportbehovet på tvers av Oslofjorden, er ikke bare et lokalpolitisk anliggende. Forslaget fra Statens vegvesen tar oss baklengs inn i framtida, vil øke klimagassutslippene og svekke overgangen til mer fornybar energi. Motstanden mot dette forslaget kan og bør bli en av de store miljøsakene i landet som bør prege miljøkampen i mange år framover: Helt til vi vinner!

Legg igjen en kommentar