Rødt om Oslofjordbrua: – Hva hvis MILJØET fikk bestemme?

ta toget 1I dagens Moss Dagblad (ikke på nett) og i Moss Avis 30.11. gjengir Rødts Eirik Tveiten et «grunngitt spørsmål» han retta til Statens vegvesen på orienteringsmøtet mandag, men som like godt kunne rettes til byens hysterisk fornøyde ordfører. Tveiten spør hva hvis «mandatet fra Samferdselsdepartementet inneholdt et ABSOLUTT krav om at forbindelsen over Oslofjorden først og fremst skulle løses ved å bringe mer av denne trafikken over på kollektivtrafikk og jernbane, hvilke krysningsalternativer ville Statens vegvesen da anbefale?»

Les hele innlegget:

Baklengs inn i framtida

Leserinnlegg av Eirik Tveiten, Rødt, i Moss Dagblad 26.11. og i Moss Avis 30.11. 2014.

Moss bystyre fikk på møtet 24.11.14, en orientering fra en representant fra Statens vegvesen om deres anbefalte forslag til fergefri forbindelse over Oslofjorden mellom Moss og Horten. Etter orienteringen var det åpent for spørsmål, og på vegne av Rødt stilte jeg følgende spørsmål til Statens vegvesen:

«Den anbefalte løsningen legger først og fremst til rette for økt gods- og næringstransport og mer privatbilisme på vei, og du sier at en jernbaneløsning ikke kan forsvares samfunnsøkonomisk. Men gitt at mandatet fra Samferdselsdepartementet inneholdt et ABSOLUTT krav om at forbindelsen over Oslofjorden først og fremst skulle løses ved å bringe mer av denne trafikken over på kollektivtrafikk og jernbane, hvilke krysningsalternativer ville Statens vegvesen da anbefale?»

Jeg viste også til at med en effektiv og målretta subsidierings- og avgiftspolitikk kunne man lose mer av godstrafikk og privatbilisme fra vei over på jernbanen, og gi toget en konkurransefordel. Vi ville dermed oppnå å minske utslippene av klimagasser og stryke den samfunnsøkonomiske og miljømessige gevinsten.

Representanten fra Statens vegvesen svarte at en jernbaneløsning med den valgte løsningen mellom Moss og Horten var teknisk umulig. Og, at dersom mandatet hadde inneholdt et ABSOLUTT krav om jernbane ville løsningen enten være lang forbindelse mellom Slagentangen og Larkollen, eller en jernbanekryssing i Hurumforbindelsen. Hvor forbindelsen over Hurum ville være klart å foretrekke.

Rødt har hele tiden sagt at en eventuell fergefriforbindelse over Oslofjorden MÅ, som et absolutt krav, inneholde en løsning for en jernbaneforbindelse. Statens vegvesens anbefalte løsning mellom Moss og Horten, vil både legge til rette for stadig økende privatbilisme og varetransport med trailere og i tillegg gjøre alvorlige inngrep i naturen både på Jeløya og på bysida i Moss. Denne løsningen er «å gå baklengs inn i framtida», og vil øke klimagassutslippet og svekke overgangen til mer fornybar energi.

Advertisements
Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: