MLR og Ryanair: Ingen nedjekking fra Tveitens side

ryanair danmark

Ryanair møter motstand fra fagorganiserte over alt; her fra Danmark i fjor, der kravet om rimelige lønninger fikk støtte i hele fagbevegelsen og førte til boikott i København kommune.

I lørdagens MA følger Rødts Eirik Tveiten opp en kritikk mot ham etter innlegget hans 30. mai. Kritikken rettet seg mest mot Tveitens syn på Ryanairs rolle, noe da Tveiten utdyper i lørdagens avis.  Han trekker fram hvordan det irske selskapet har «stått i spissen for sosial dumping, utfordret de ansattes arbeidstakerrettigheter og nektet å inngå kollektive lønns- og arbeidstidsavtaler i de fleste land selskapet er etablert, så også på MLR. Nå krever selskapet også en avgjørende innflytelse på landets miljøpolitiske tiltak: Den norske regjering må endre sin miljøavgift, så kommer Ryanair kanskje tilbake!»

Les hele innlegget:

I et leserinnlegg i Moss Avis 1. juni kritiserer Per Andreas Vogt meg og Rødt for å ikke opptre edruelig i den politiske kampen som har vært ført rundt innføring av flyseteavgift i Norge og særlig i mosseregionen. Han mener at regjeringen burde tatt Ryanairs advarsel alvorlig og droppet hele avgiften, og at det ikke er noen grunn til å klandre verken styret i MLR eller Ryanair, som bare følger sine forretningsmodeller.

Det er selvfølgelig fryktelig at opp mot 1000 ansatte vil miste jobben og at den høye arbeidsledighet i Østfold vil fortsette å stige. Men i steden for å kreve at regjeringen skal snu, burde et samlet politisk Østfold avvist Ryanairs ultimatum og jobbet sammen med styret i MLR for å få en alternativ leverandør til å etablere seg på Rygge. Samtidig som vi krevde av regjeringen at den etablerer nye statlige arbeidsplasser i mosseregionen, som kompensasjon for dem vi taper. (For eksempel: Det nye Jernbanedirektoratet og den nye politihøyskolen)

Ryanair har siden de etablerte seg stått i spissen for sosial dumping, utfordret de ansattes arbeidstakerrettigheter og nektet å inngå kollektive lønns- og arbeidstidsavtaler i de fleste land selskapet er etablert, så også på MLR. Nå krever selskapet også en avgjørende innflytelse på landets miljøpolitiske tiltak: Den norske regjering må endre sin miljøavgift, så kommer Ryanair kanskje tilbake!

For å oppnå «2 graders-målet» er Norge forpliktet til å følge opp internasjonale miljøavtaler, senest slik de ble utformet i Paris i 2015. Legger vi prinsippet om at «forurenser skal betale» til grunn, må det legges en miljøavgift på flybilletten i TILLEGG TIL den prisen flyselskapet tar. Det er et faktum at flytrafikken er en av de virkelig store forurenserne, (for eksempel slipper et fly mellom MLR og London ut 17 tonn Co2 – på bare en tur). En avgift på kr 80 i flyseteavgift Rygge – London er nok ALT FOR LITE, men en god begynnelse på hva en flyreise rent faktisk vil koste. Vi bør nok innstille oss på at en flyreise etter hvert vil koste vesentlig mer.

Når regjeringen vedtok å innføre en flyseteavgift, sa vi klart fra at avgiften ikke burde vært knyttet til antall seter i et fly, og men isteden knyttet til forbruk av fossilt brensel (bensin, kull, gass o.l.) og på den måten trigge flyselskapene til å finne annet fornybart og ikke forurensede drivstoff.

Avgiften burde heller ikke være «fiskal» men gå tilbake til innbyggerne. En mer treffsikker avgift ville vært en karbonavgift til fordeling (KAF), som faktisk er et økonomisk incentiv for å forbruke mindre, som man ikke taper på dersom man forbruker som gjennomsnittet, og som man som enkeltperson tjener på hvis man forbruker mindre. Det ville bidra til at avgiften lettere fikk forståelse og tilslutning blant folk flest – og det ville hjulpet oss og miljøet med å nå målsetningene fra Paris. Men i påvente av at en slik avgift kan innføres, støttet vi intensjonene om å begrense veksten i antall flyavganger. Jeg håper og vil kjempe for, at flyseteavgiften etter hvert blir byttet ut med en karbonavgift!

Jeg har ikke noe behov for å «jekke meg litt ned», slik Per Andreas Vogt oppfordrer til i sitt avisinnlegg. Helt siden dagen Ryanair etablerte seg i Norge, har jeg og Rødt stått sammen med fagbevegelsen om at de ansatte må sikres retten til å inngå kollektive lønns- og arbeidstidsavtaler. Det burde ikke overraske noen at når MLR så ensidig har gjort seg avhengig av en så kynisk arbeidsgiver som Ryanair, er beslutningen om å flytte fra MLR slik at opp mot 1000 ansatte mister jobben, en del av Ryanairs forretningsmodell.

Advertisements
Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: