Moss krever jernbane over fjorden, men ja til 13 års gravekaos i sentrum

Gravekaos i 13 år. Fra en kunstutstilling i Århus i 2010.

Gravekaos i 13 år. Fra en kunstutstilling i Århus i 2010.

Moss bystyre vedtok i går høringssvaret sitt til «KVU – konseptvalg-utredning for kryssing av Oslofjorden». Moss Avis på nett har et oppslag om dette, men her mener Rødts Eirik Tveiten det trengs en del oppklaring:

– Utgangspunktet var et forslag som Høyre, Arbeiderpartiet, Venstre, Rødt og KrF samla seg om i et gruppeledermøte 17. februar. Her avviste vi både bru- og tunnelløsningene til Statens vegvesen, da disse kommer i sterk konflikt med natur- og kulturverdier, landskap, friluftsliv, folkehelse og byutvikling.
– Rødt foreslo i gruppeledermøtet og i bystyret endringer i punkt 1, dette for å få fortgang med fergeveien. Vi mener at «Konseptvalgutredningen for hovedvegsystemet i Moss og Rygge» som Høyre, Ap, Venstre, KrF og SV her går inn for er til stor skade for byen. Vi ville flytte fergeleiet lengre sør til Klevberget. Men dette fikk bare vår egen stemme:

«For Moss kommune er det viktigste tiltaket at RV 19 legges i tunell og at ferjeleiet flytters som anvist i utkast til sentrumsplan fro Moss. Vi støtter derfor en løsning med et forsterket og miljøvennlig ferjesamband for kryssing av Oslofjorden. Av hensyn til byutviklingen i Moss og en effektiv utbygging av tronsportsystemet med nytt dobbeltspor, jernbanestasjon og veg/havn, krever Moss kommune at planleggingen og utbyggingen av RV 19 kommer i gang raskt og koordineres i forhold til jernbaneutbyggingen».
Rødt stemte for punktene 2, 3 og 4. SV går bare inn for fortsatt fergetrafikk og er imot fast veiforbindelse. Vedtaket i bystyret ble som følger:

1. Uavhengig av en eventuell fjordforbindelse forutsetter Moss kommune at planlegging og utbygging av rv. 19 gjennom Moss kommer i gang raskt, og koordineres med jernbane- og sentrumsutbyggingen i Moss. Av hensyn til byutviklingen ber Moss kommune om at det blir utredet et nytt alternativ hvor fergeleiet og fergetrafikken i sin helhet blir flyttet lengre mot sør og ut av byen. En løsning kan være å anlegge fergekaia utenfor Klevberget med en R 19 i tunell fra fergeleiet rett vest mot E6.  Vi støtter derfor løsningen med et forsterket og miljøvennlig ferjesamband for kryssing av Oslofjorden.
[Vedtatt av Høyre, Ap, Venstre, Krf og SV.]

Punktene 2, 3 og 4 ble vedtatt av Høyre, Ap, Venstre, Krf og Rødt:
2. De skisserte bro- og tunnelløsningene over Oslofjorden og Mossesundet er i sterk konflikt med natur-, og kulturverdier, landskap, friluftsliv, folkehelse og byutvikling hvilket ikke kan aksepteres.

3. Av klimahensyn må jernbane legges til grunn i den langsiktige løsningen for kryssing av Oslofjorden. Det er viktig å få mer av godset over fra vei til sjø og bane. En jernbaneforbindelse over fjorden må derfor legges til grunn videre i prosessen og bør sees i sammenheng med den nasjonale godsutredningen og KVU for terminalstruktur i Oslofjorden. Moss kommune mener derfor at Hurum-sør alternativet må være med i den videre utredningen.

4. Moss kommune støtter videre arbeid med en fergefri forbindelse og ser positivt på at nasjonale myndigheter endelig er i gang med en erstatning for fergetrafikken Moss – Horten. Det er viktig at natur-, landbruks- og kulturminnemyndighetene tas med tidlig i den videre planleggingen, slik at hensynet til viktige landskap, kulturmiljøer, jordvern og biologisk mangfold blir godt ivaretatt.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: