Stasjon i sentrum: Flertall i APs bystyregruppe ignorerte medlemsmøte

Nationaltheatret stasjon i Oslo er en av flere titalls stasjoner i verden som er anlagt i tunnel. Wikipedia har en artikkel med lenker til alle. Klikk på bildet.

Nationaltheatret stasjon i Oslo er en av flere titalls stasjoner i verden som er anlagt i tunnel. Wikipedia har en artikkel med lenker til alle. Klikk på bildet.

Rødts Eirik Tveiten er en av stadig flere, medregna blant annet Rolf Ulsrud, gruppelederen til Moss AP på 90-tallet, som syns det er rimelig med en utredning av stasjon i sentrum. Men Tveiten er vel den som mest systematisk holder saken varm. I dagens kronikk i Moss Avis tar han fatt Arbeiderpartiet spesielt. Særlig det faktum at APs medlemsmøte i november gikk inn for utredning av stasjon i sentrum. Han minner om at dette vedtaket ikke hadde noen tidsbegrensning «og gjelder derfor fortsatt». Før han spør flertallet i APs bystyregruppe, som satte dette til side: «Vil dere på grunnlag av de nye signaler som har kommet fra statsråden og fra et samlet næringsliv i Moss sentrum, revurdere deres standpunkt og fremme saken på nytt?»

Les hele kronikken:Quo vadis Moss Arbeiderparti?

Kronikk i Moss Avis 10. april 2014 av Eirik Tveiten, Rødt

Jeg har et konkret spørsmål til Moss Arbeiderpartis medlemmer og partiets representanter i Moss bystyre: Vil dere på grunnlag av de nye signaler som har kommet fra statsråd Ketil Solvik Olsen og fra et samlet næringsliv i Moss sentrum, revurdere standpunktet om en ny utredning av byens fremtidige jernbanestasjon?

Jeg vil minne om at dere selv har gitt en svært god begrunnelse for en slik revurdering. På et godt besøkt medlemsmøte i Moss Arbeiderparti 28. 11. 2013 ble det besluttet med overveldende flertall at Moss AP ville gå inn for å utrede en jernbanestasjon i sentrum under bakken ved Basartaket.

Partiets gruppeleder i bystyret, Tomas Colin Archer, formulerte det slik i Moss Avis to dager senere: «Bysentrum er i ferd med å tømmes. Folk blir trukket i alle retninger, og hvis en jernbanestasjon skal ligge på Klevberget, blir de dratt dit også. Vi ender som en spøkelsesby, og det er det ingen som ønsker. Vi vil få folk til sentrum.»

Og videre i samme avisoppslag: «Tilbakemeldingene fra næringsliv, kulturliv og handelsstanden er klare; man ønsker å se nærmere på en perrong i sentrum. Men det er en forutsetning at dette ikke skaper forsinkelser, sier Shakeel Rehman»

Utspillet fra Moss AP utløste en kraftig reaksjon: Det ble bestilt uttalelse fra Jernbaneverket som slo fast at en utredning om ny Jernbanestasjon KUNNE føre til forsinkelser for framdriften for IC trianglet. Rom Eiendom (som har inngått avtale med Moss kommune om utviklingen av området på Værla), truet med å trekke seg fra hele prosjektet. Da en framstående ansatt fra Statens Vegvesen uttalte at en stasjon under Basartaket ville forenkle arbeidet med gjennomgangstrafikken gjennom byen, krevde ordføreren i Moss et hurtig dementi fra direktøren i Vegvesenet. StoringsrepresentantIrene Johansen (AP) viste til svaret fra Jernbaneverket og slo fast, at dette «… betyr en forsinkelse og tap av god plassering i prioritetskøen.»

Som et resultat av dette krevde Moss AP eget gruppemøte da Moss bystyre den 9.12.13 skulle behandle saken, og etter nesten en times møte kunngjorde Tomas Colin Archer fra bystyrets talerstol at dette hadde vært en svært vanskelig sak for partiet, at bystyregruppa var delt, men at flertallet ikke ønsket å be om en utredning av stasjon under Basartaket. Begrunnelsen var frykt for at en ny utredning kunne bety ytterligere forsinkelser. Hele APs gruppe stemte derfor mot dette, og forslaget om å utrede stasjonen under Basartaket fikk derfor bare 6 stemmer (FrP og Rødt).

Den 10.03.14 avga representanter for handelsstanden i sentrum, pendlerforeningen, kulturlivet, gårdeiere, utbyggere, næringsdrivende og byplanleggere, en samlet høringsuttalelse om dobbeltsporet Sandbukta – Moss – Såstad, hvor de oppfordrer til en utredning av stasjonen under Basartaket, og advarer mot at en plassering av en stasjon på Værla, vil føre til en ytterligere investeringstørke i dagens sentrum.

På møte representanter fra det samme næringslivet hadde med samferdselsminister Ketil Solvik Olsen i Moss den 15.03.14, slo statsråden ettertrykkelig fast at toget ikke er gått, og at en UTREDNING om en alternativ Jernbanestasjon IKKE vil ha avgjørende betydning verken for framdriften eller for prioriteringen når det gjelder å bygge en jernbane gjennom Moss. (Det er i denne sammenheng verdt å minne om at det er regjeringen ved samferdselsministeren som er det statlige Jernbaneverkets overordnede.)

Mitt spørsmål går derfor til flertallet i AP bystyregruppe som stemte mot en utredning (Shakeel Rehman, Siv Henriette Jakobsen, Aud Helen Wernberg Øyen, Shabana Farrah Malik, Michael Artur Baker, Morten Didriksen, Helene Eriksen og Gunnel Edfeldt):

Vedtaket på Moss Arbeiderpartis medlemsmøte var ikke gitt noen tidsbegrensning og gjelder derfor fortsatt. Vil dere på grunnlag av de nye signaler som har kommet fra statsråden og fra et samlet næringsliv i Moss sentrum, revurdere deres standpunkt og fremme saken på nytt?

I denne sammenheng kan det være verdt å minne om at ønsket om å få UTREDET en jernbanestasjon under Basartaket, selvsagt må inneholde temaer om hvorvidt en BYGGING av en slik stasjon vil føre til vesentlige forsinkelser for framdriften av intercity-jernbanen gjennom Østfold, om en stasjon under Basartaket er teknisk mulig, og hvorvidt dette vil bli vesentlig dyrere.

Advertisements
Stikkord:

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: