– Dagens politiske flertall gjør opp regning uten vert

tveiten på tvHovedoppslaget på Moss Avis’ debattsider lørdag 15. mars var nok en gang av Rødts Eirik Tveiten. Han oppsummerer sentrumskonferansen to dager tidligere, der han var aktiv, som vanlig. I avisas videointervju med Tveiten var poenget blant annet Moss’ ekstremt langstrakte sentrum hvis stasjonen legges i havna ved Værla og bystyret fortsetter å støtte de private planene om bybebyggelse også der nede. Dette tar han grundigere for seg i lørdagens leserinnlegg:

Dagens politiske flertall gjør opp regning uten vert

Leserinnlegg av Eirik Tveiten, Rødt, i Moss Avis 15. mars 2014.

Beslutning om plassering av ny jernbanestasjon burde vært lagt ut til folkeavstemming, men dersom dagens flertall ikke snur og vedtar å bestille en utredning av jernbanestasjon under Basartaket, må spørsmålet om stasjonsplassering bli en viktig (den viktigste?) enkeltsaken ved kommunevalget i Moss neste år.

Torsdag 13. mars avholdt Moss kommune en stor sentrumskonferanse. Utfordringen var «å belyse hvilke grep Moss må ta for å utvikle et levende og attraktivt sentrum med fokus på gode møteplasser, kultur og handel.» Som innledere og inspiratorer til møtet var invitert representanter fra henholdsvis Drammen og Hamar kommuner. Ved god planlegging, integrering og organisering av det lokale næringslivet og investorer, butikker, gårdeiere og befolkningen, har disse kommunen klart det kunststykket å transformere byene fra «utdøende tidligere industriby.» De har lagt forholdene til rette for ny næringsutvikling, kultur og boligbygging, slik at byene i dag framstår som gode eksempler på omstillinger til nye tider.

Både Drammen og Hamar viste til at en slik transformasjon ikke kan gjøres av kommunen alene, men er helt avhengig av gode samarbeidsforhold med lokale grupper og befolkningen for å lykkes. Kommunen kan legge til rette, men det lokale næringslivet og investorer, gårdeiere og butikkeiere og befolkningen selv, må stå for hoveddelen av realiseringen gjennom å slutte opp om et prosjekt de har tro på.

I Moss har det politiske flertallet valgt den motsatte tilnærmingen: Først vedtar kommunen å flytte/bygge opp et helt nytt sentrum rundt en ny jernbanestasjon på Værla, ca 600 meter sør for dagens stasjon. Deretter inngår de en stor samarbeidsavtale med en ekstern investor, Rom Eiendom, som skal stå som hovedansvarlig for dette prosjektet. Representanten fra handelsnæringen viste til på møtet hvordan innspill fra handelsnæringen, butikker og gårdeiere har blitt ignorert av kommunen, og oppfordret igjen til at stasjonsplasseringen under Basartaket måtte utredes. Og i Moss Avis 14. mars står byens kanskje største eiendomsbesitter og investor fram og innrømmer at utviklingen av Petersontomta kan bli betydelig forsinket (ikke bli noe av?), ved den vedtatte stasjonsplasseringen.

Dette synes ikke å bekymre «byutviklerne» i dagens politiske flertall (AP, Høyre, V, Krf og SV), de vil fortsette jobbingen for å bygge opp en ny sentral bydel på Værla, uten å ta hensyn til advarsler om at dette kan føre til en ytterligere investeringstørke med «døde» butikker og områder i dagens sentrum. De viser til at Moss i løpet av 50 år vil vokse til rundt 150 000 innbyggere!

Til byens befolkning: Det er ikke for sent å snu, i Holmestrand ble vedtaket om å legge stasjonen i tunell tatt etter at selve tunellutgravingen var påbegynt. Bystyret skal behandle dette spørsmålet igjen sannsynlig på møtet 26. mai. Dersom flertallet fremdeles avfeier å utrede en jernbanestasjon under Basarbygningen må befolkningen kjenne sin besøkelsestid ved kommunevalget i 2015.

Advertisements
Stikkord: ,

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: