Rødt: Flytt fergeleiet og endre avtalen med Staten Vegvesen

Rundkjøring i tunnell under Moss, ifølge Statens Vegvesen

Rundkjøring i tunnell under Moss, ifølge Statens Vegvesen

I dagens kronikk i Moss Avis advarer Rødts Eirik Tveiten sterkt mot Statens Vegvesens planer om å bygge «en gedigen underjordisk rundkjøring under Kransen, som skal finansieres ved at alle som tar ferga samt de som kjører til/fra den nye Jernbanestasjonen og til/fra Jeløya skal betale bompenger». Løsninga vil bli svært dyr (3,5 milliarder) og byen må leve med gravinger og provisoriske trafikkløsninger med mer i 13 – tretten – år.

Han mener at «både trafikkløsningen og finansieringsformen bør … så snart som mulig komme til en folkeavstemming, seinest ved kommunevalget høsten-2015», og at fergeleiet må «flyttes ut av Moss sentrum, omtrent til det området der det er sannsynlig at en ny bro over Oslofjorden vil treffe fastlandet».

Les hele kronikken her:

Flytt fergeleiet, og endre avtalen med Staten Vegvesen

Kronikk i Moss Avis 10. mars 2014 av Eirik Tveiten, Rødt

Bystyret bør sette foten ned og bestille en ny, framtidsrettet og byvennlig utredning fra Statens Vegvesen, hvor fergeleiet flyttes ut av Moss sentrum, omtrent til det området der det er sannsynlig at en ny bro over Oslofjorden vil treffe fastlandet. Det er ikke Statens Vegvesen som har ansvar for byutviklingen i Moss, og deres forslag til løsning for trafikkutviklingen i Moss vil utvilsomt være en ulykke for byen.

I denne sammenheng er det viktig å slå fast at Statens Vegvesens har ansvaret for Riksvei 19, altså biltrafikken til og fra ferga, for ene og alene å finne en løsning på denne. Trafikken til og fra den planlagte nye jernbanestasjonen ved Værla, og til/fra Jeløya er enten Jernbaneverket, fylket eller Moss kommunes ansvar.

Teknisk innebærer Statens Vegvesens løsning en tunnel fra dagens fergeleie til Tykkemyr og en ekstra tunnel ved dagens Mosseporten. Denne løsningen blir veldig dyr, og Statens Vegvesen forsøker derfor å finne en sikker finansieringskilde på både kort og lang sikt. Samtidig planlegges det en broforbindelse over Oslofjorden. Når denne broen en gang kommer vil denne broen bli den nye riksveien, og denne planlagte tunnelen vil bare betjene trafikken til/fra Jeløya og til/fra jernbanestasjonen, og brukerfinansiert av disse.

Finansielt løser Statens Vegvesen dette ved at all trafikk til/fra Jeløya og all trafikk til/fra jernbanen kobles til denne «fergetunnelen» med en gedigen rundkjøring under Kransen, og at det innføres brukerfinansiert bompengeavgift for alle som passerer!

Statens Vegvesen har beregnet at utbyggingen vil ta 13 år (fra 2017-2029) og at de i løpet av 15 år vil få inndekning på hele investeringen på 3,5 milliarder 2012 kroner!

For befolkningen i Moss er likevel dette den verste av alle løsninger. Det skal altså i løpet av 13 år bygges en gedigen underjordisk rundkjøring under Kransen, som skal finansieres ved at alle som tar ferga samt de som kjører til/fra den nye Jernbanestasjonen og til/fra Jeløya skal betale bompenger.

Statens Vegvesen nektet å inngå avtale dersom Moss kommune krevde at deres løsning ikke skulle være brukerfinansiert med bomring. Moss Bystyrets flertall tok dette kravet til etterretning og fjernet dermed denne forutsetningen fra avtaleteksten.

Det er fullt mulig for Moss kommune å finne vesentlig billigere og bedre løsninger på både biltrafikken til/fra Jeløya og til/fra den nye jernbanestasjonen (kanskje til og med se på annen lokalisering av denne).

Både trafikkløsningen og finansieringsformen bør derfor så snart som mulig komme til en folkeavstemming, seinest ved kommunevalget høsten-2015.

Det er viktig å holde tunga rett i munnen når det gjelder hvilken rolle Statens Vegvesen og Moss kommune har. Det er Moss kommune som har ansvaret for byutviklingen, og Statens Vegvesen må derfor lytte til byens befolkning og kommunestyret når de skal finne en ny løsning for Riksvei 19, selv om bystyret skulle lykkes med å redusere noe av kostnaden på 3,5 milliarder, som i følge inngåtte avtaletekst i all hovedsak skal belastes byens innbyggere.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: