Næringsmiljøer på kollisjonskurs?

– Samarbeider eller motarbeider de ulike næringsinteressene i Moss hverandre? Dette spør Eirik Tveiten (Rødt) i et leserinnlegg i Moss Avis 26. april. Bakgrunnen er et møte som har vært holdt mellom næringsliv og politikere. Tveiten ser NHOs og næringslivets behov i sammenheng også med behovet for lokaler for kulturvisrsomhet, og sentrumsutvikling generelt, og i denne forbindelsen lokalisering av jernbanestasjonen.

Les hele innlegget:

Viktige aktører innen næringslivet i Moss gir ulike signaler

Leserinnlegg av Eirik Tveiten (Rødt) i Moss Avis 26. april 2013.

Rødt var nylig invitert (i likhet med de andre partiene i bystyret) til et møte med Moss Industri og Næringsforening. Det var et interessant og nyttig møte, og mange av innspillene vi fikk, vil vi ta med oss i vårt videre arbeide. Men, vi sitter også igjen med en del spørsmål som det hadde vært greit å få avklart/kommet videre med.

Moss Industri og Næringsforening v/Gunnar Laursen var på møtet rimelig bestemte på at Peterson tomta måtte forbli slik den alltid har vært: Regulert som et område for tungindustri og produksjonsbedrifter. Dette oppfatter vi som å være i motstrid til at Vidar Salbuvik nettopp informerte byens befolkning og politikere om at AgilityGroup har besluttet å etablere seg i Moss, med et nytt engineeringsmiljø. Og, slik Salbuvik uttalte på pressekonferansen: «I første omgang med 45 tilsatte i Møllebyen, og blir det flere, er det god plass på andre siden av Mosseelva» (altså på Petersontomta). Han antydet likeledes om andre aktører også var interesserte i å etablere seg her. Denne nyetableringen ble bejublet av så vel ordføreren, som av representanter for de fleste politiske partier i byen.

Det er stor enighet om at havneområdet/Værla skal utvikles. Det skal legges bedre til rette for havn med omfattende containervirksomhet, og en jernbanestasjon for behandling av gods, direkte fra båt til jernbane. Betydelige næringsdrivende i Moss gikk tidligere i år tungt ut med anbefaling om at jernbanestasjonen for persontrafikk burde skilles fra godstrafikken, med en egen stasjon i byens sentrum (for eksempel under bakken ved Basartaket). På møtet med Moss Industri og Næringsforening argumenterte de for at disse to funksjonene må samles i en felles stasjon på Værla, ca 600 meter sør (mot Rygge) for dagens stasjon.

Det er derfor grunn til å stille spørsmålet: Samarbeider eller motarbeider de ulike næringsinteressene i Moss hverandre?

Rødt Moss er opptatt av næringsutvikling, ved at det legges til rette for at flere virksomheter etablerer seg i byen, slik at Moss ikke utvikler seg til en soveby/forstad til Oslo, hvor beboerne må pendle for å komme på jobb. Petersontomta bør reguleres for ulik næringsvirksomhet innen produksjon, annen verdiskaping, utdanning og ikke minst for kunst og kultur, slik at Moss blir en stadig bedre by å bo og jobbe i. Også av disse grunnene ser vi det som hensiktsmessig å få utredet muligheter for en jernbanestasjon for persontrafikk, skilt fra godstrafikken og containerhavna.

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: