Rødt krever ny RV-19-gjennomgang

Rødts Eirik Tveiten fremmer til det førstkommende bystyremøtet en interpellasjon om trafikksituasjonen i byen. Etter at det nå er klart at riksvei 19 ikke er omtalt i Nasjonal transportplan (NTP), mener han bystyrets høringsuttalelse ikke lenger er bindende. Han foreslår at bystyret på fritt grunnlag bør «ta både plassering av ny Jernbanestasjon og alternative løsninger til RV 19/biltrafikken fra og til ferga, opp til ny vurdering. Denne gangen i større grad med utgangspunkt i befolkningens ønsker, og hva som vil være byens beste».
Se hva som skjedde rundt dette i vinter.
Les hele interpellasjonen:

Interpellasjon om Riksvei 19

Bystyret ble den 16.01 2013 innkalt til hastemøte (Sakene 001 og 002/2013). Grunnen var at Statens veivesen hadde utarbeidet en Konseptvalgutredning (KVU) om RV 19 (fergeveien), og ga kommunestyrene i så vel Rygge som Moss ekstrem dårlig høringsfrist. På dokumenter mottatt den 16.11.12, var høringsfristen satt til 18.01.2013.
Grunnen til den korte høringsfristen var at dette var nødvendig for at RV 19 skulle omtales i Nasjonal Transportplan (NTP), som regjeringen skulle legge fram fredag 12.04.2013. Flere av bystyrets representanter uttrykte misnøye med den korte høringsfristen.

Dette «stressargumentet» ble aktivt brukt i bystyredebatten, og satt kommunestyrene i en tvangssituasjon og hindret kommunestyrene på en mer grundig og forsvarlig måte å utrede eventuelle alternativer til Statens veivesens forslag. Dette gjaldt særlig muligheten til å se på alternativ plassering av den nye jernbanestasjonen: «Dersom vi ikke kommer med i NTP’en vil dette sette arbeidet med å løse problemene med biltrafikken gjennom Moss sentrum, mange år tilbake!»

NTP’en foreligger nå, og en konstaterer at RV 19 IKKE er omtalt! Det nærmeste en kommer en omtale er følgende formulering i NTP’en: «Samferdselsdepartementet har gitt Statens vegvesen i oppdrag å gjennomføre en konseptvalgutredning, KVU, for hovedvegsystemet i Moss og Rygge. Utredningen er sendt til ekstern kvalitetssikring, KS1. Samferdselsdepartementet vil legge opp til videre planlegging når valg av konsept er avklart.»

Dette åpner for en ny og mer grundig gjennomgang av spørsmålet om RV 19, og setter bystyret inn i en helt ny modus når det gjelder å tilnærme seg plasseringen av ny jernbanestasjonen. Ikke minst ved at bystyret den 25.02.2013 i sak 010/13, omregulerte «Peterson-tomta» fra industriområdet til en del av sentrum. Samt at en fergefri forbindelse over Oslofjorden, vil kunne gjøre at omfattende omlegginger av RV 19, med tunnel under byen og betydelige kostnader overført byens befolkning ved bompenger, blir overflødig.

Forslag til vedtak:

Siden RV 19 IKKE er omtalt i NTP, oppfatter bystyret sin avgitt høringsuttalelse gitt av bystyret den 16.01.2013, ikke lenger å være bindende. Bystyret ønsker på fritt grunnlag å ta både plassering av ny Jernbanestasjon og alternative løsninger til RV 19/biltrafikken fra og til ferga, opp til ny vurdering. Denne gangen i større grad med utgangspunkt i befolkningens ønsker, og hva som vil være byens beste.

Eirik Tveiten – Rødt

Advertisements

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

%d bloggers like this: