– Jeg beklager, mine herrer, men det er sånn det ser ut

Rune Pedersen

Rune Pedersen, Rødts (RVs) tidligere, faktisk første, bystyrerepresentant, er i mange sammenhenger en anerkjent analytiker, også utafor byens grenser. Nå er han en av de (etter hvert mange, håper vi, innen fristen mandag 26. mars kl 15.00) som har levert høringssvar om den (likevel ennå ikke?) vedtatte byparlamentreformen.

Rune er kortfatta og fokusert og har konstrert seg om å finne et motiv. I samarbeid med flere har han ikke funnet noe annet enn at «Valgseierherrenes ledere vil innføre byrådsmodell i den mellomstore østlandsbyen Moss, fordi det vil gi dem mer makt og godt lønna politiske stillinger på toppen av den kommunale pyramiden».

Les hele høringssvaret:

Rune Pedersens høringssvar til Høring om innføring av parlamentarisk styringsform

Jeg har forsøkt å se fordeler, lett etter argumentasjon, som gjør det mulig å forstå at det kan være noe annet, som ligger bak, enn det som det ser ut som. For jeg veit, etter mange år i verden, at ofte er virkeligheten annerledes enn den ser ut ved første øyekast. Men verken jeg eller andre folk jeg har tillit til har funnet noe. Derfor lanserer jeg virkeligheten, sånn som den nå ser ut til å være, som høringsinnspill.

Valgseierherrenes ledere vil innføre byrådsmodell i den mellomstore østlandsbyen Moss, fordi det vil gi dem mer makt og godt lønna politiske stillinger på toppen av den kommunale pyramiden.

De prioriterer egne politiske og økonomiske posisjoner høyere enn folks velferd i kommunen som de styrer. Jeg beklager, mine herrer, men det er sånn det ser ut.

Dere kan forandre denne virkelighetsoppfatninga ved å trekke tilbake forslaget om styringsreform.

Eller dere kan moderere denne virkelighetsoppfatninga ved å legge spørsmålet om innføring av byrådsmodell ut til folkeavstemning.

Hvis ikke dere gjør det, vil denne virkelighetsoppfatninga (De prioriterer egne politiske og økonomiske posisjoner osv…..) bli mer og mer utbredt. Det vil i så fall være lønn som fortjent.

Rune Pedersen

Stikkord:

Legg igjen en kommentar

